بررسی مرسدس بنز C200L ، خودرو جدید ستاره ایران
مرسدس بنز در دور جدید واردات با محصول بنز C200L که در سامانه جانبازان حاضر شده تا به نوعی خاطرات خوش گذشته را تکرار کند تا پس از مدت ها شاهد عرضه یک محصول لوکس صفر کیلومتر به بازار باشیم.

بدون شک سری C کلاس مرسدس بنز جز محبوب ترین و پرفروش ترین سدان های لوکس جهان است که تا کنون پنج نسل از C کلاس به بازار های جهانی عرضه شده و آخرین نسل نیز با کد W206 شناخته می شود که بر مبنای پلت فرم Mercedes MRA II توسعه یافته و در سال ۲۰۲۱ میلادی این محصول رونمایی شده است.
خطوط تولید مرسدس بنزدر کشورهایی نظیر آلمان، آفریقای جنوبی، چین، مالزی، اندونزی، تایلند و هند میشوند که پایلوت های تولید تیپ های مختلف نسل پنجم سری C کلاس هستند، اما با توجه به این که در دور جدید واردات اکثر خودروهای وارداتی از مبدا چین وارد بازار شده اند مرسدس بنز C200L (با کد فنی V206) نیز از کارخانه بیجینگ – بنز متعلق به جوینت ونچر مرسدس بنز و گروه بایک وارد بازار خودرو ایران می شود.البته که حرف L در انتهای نام این نسخه وارداتی از C کلاس که در سامانه جانبازان به متقاضیان ۷۰ درصد عرضه می شود، معرف تیپ لانگ بودن این محصول است که فاصله بین دو محور بیشتری نسبت به نمونه عادی دارد و مختص بازار چین مورد توسعه و تولید قرار گرفته است.
بررسی طراحی بیرونی و ابعاد بنز C200L
باید همین ابتدا عنوان کرد که زبان جدید طراحی مرسدس بنز بیش از پیش بر مقوله آیرودینامیک خودرو توجه دارد البته که هنوز هم به زعم بسیاری نهایت پختگی را باید در طراحی محصولات بنز جست و جو کنیم. در نمای جلو بنز C200L چراغ ها ابعاد باریک تری نسبت به نسل قبل دارند اما سبک چینش و گرافیک درونی چراغ ها لوکس تر و صد البته خشن و تهاجمی تر است. در پیشانی سپر جلو همان لوگوی قدیمی مرسدس بنز را مشاهده میکنیم و در این قسمت شکل طراحی خاص دماغه خودرو به جذابیت بیشتر این نما افزوده است.در نمونه وارداتی بنز C200L از جلو پنجره معروف کهکشانی بنز استفاده شده که لوگوی بزرگ بنز در میانه آن خود نمایی می کند و در قسمت پایینی سپر جلو نیز به واسطه استفاده از فلاپ های مشکی و هم رنگ بدنه حجم پردازی هایی ایجاد شده است.
در نمای جانبی مرسدس بنز C200L طول کشیده خودرو علی الخصوص در قسمت گلگیر جلو قابل توجه است، آینه های جانبی ابعاد و طراحی مناسبی دارند و اطراف شیشه های جانبی نیز با استفاده از نوار های کرومی تزئین شده است، یک خط شانه از گیلگیر جلوی خودرو تا انتهای خودرو امتداد یافته و در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط قابل مشاهده است برروی رکاب خودرو از یک نوار تزئینی کرومی استفاده شده و برروی ستون C خودرو نشان L که حاکی از فاصله محوری بیشتر خودرو بوده نصب شده است رینگ های مورد استفاده در بنز C200L از نوع آلومینیومی دورنگ هستند و اندازه ۱۷ اینچی دارند.در نمای عقبی بنز C200L چراغ های باریک و کشیده خودرو را مشاهده می کنیم که تا حدودی شباهت های با نسل جدید اس کلاس دارند، در نمای عقبی مرسدس بنز C200L ابعاد نسبتا کوچک و کشیده شیشه عقب قابل توجه بوده به علاوه این که در سایر قسمت های این نما مثل درب صندوق و سپر عقب خبری از یک طراحی اغوا گرانه و پر جزئیات نیست و با کمترین استفاده از خطوط تیز و فرورفتگی های متعددی یک نمای جذاب ایجاد شده است. برروی سپر عقب در کناره های آن دو وِنت ورودی هوا تعبیه شده و افزون براین دو چراغ شب نما در میانه سپر و در قسمت پایینی سپر برروی یک فلاپ پلاستیکی مشکی رنگ خروجی های اگزوز و یک نوار تزئینی کرومی جانمایی شده است.
ابعاد بنز C200L به ترتیب شامل 4882 میلیمتر طول، 1820 میلیمتر عرض و 1461 میلیمتر ارتفاع است. همچنین فاصله بین دو محور نیز ۲۹۵۴ میلی متر و سایر پارامتر هایی از قبیل وزن خودرو ۱۵۸۰ کیلوگرم، حجم صندوق بار و باک خودرو به تربیت ۴۵۰ و ۶۰ لیتر عنوان شده است.
بررسی مشخصات فنی بنز C200L
اگرتصور می کنید که مثل گذشته با نمونه های ۶ سیلندر یا نمونه های دو لیتری توربو شارژر C کلاس مواجه هستند باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. در واقع بنزC200L وارداتی به یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژر و سیستم ۴۸ ولتی Mild Hybrid (هیبرید خفیف) مجهز است که سرجمع توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر را داراست.
این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۹ سرعته AT موسوم به 9G_Tronic ساخته مرسدس بنز به چرخ های جلو منتقل می شود. بنز C200L با این قوای فنی شتاب صفر تا صد ۹.۲ ثانیه ای و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۳۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را تجربه خواهد کرد.
بررسی طراحی داخل بنز C200L
رودری های بنز C200L طراحی ساده، اما با جزئیات را دارا هستند، در واقع بر روی رودری ها از المان های ارگونومیک و لوکسی بهره گرفته شده همچنین برروی آن ها از متریال های مختلفی همچون چرم، کروم و مشکی پیانویی استفاده شده به علاوه این که کلید های مربوط به تنظیمات صندلی های ردیف جلو بر اساس رسم دیرینه بنز در این قسمت تعبیه شده اند، صندلی های ردیف جلو نیز از طراحی و ابعاد مناسبی برخوردار هستند که علاوه بر قابلیت تنظیم برقی و حافظه به گرمکن نیز مجهز هستند، غربیلک فرمان مورد استفاده در مرسدس بنز C200L طراحی سه شاخه و دی کات داشته و کلاستر نیز اندازه ۱۲.۳ اینچی دارد.
در مجموعه داشبورد بنز C200L یک طراحی جدید را شاهد هستیم ترکیب دریچه های سه تایی سیستم تهویه و نور پردازی منحصر به فرد این قسمت به جذابیت هر چه بیشتر داشبورد افزوده است به علاوه این که در طراحی مجموعه داشبورد به ارگونومی نیز توجه خاصی شده است، در میانه داشبورد نمایشگر سیستم مالتی مدیا قرار گرفته که اندازه ۱۱.۹ اینچی داشته و به سیستم عامل MBUX مرسدس بنز مجهز است همچنین در این قسمت استفاده از تریم های تزئینی کروم و براش نیز قابل مشاهده خواهد بود، و به رسم دیرینه مرسدس بنز در کنسول میانی به جز محفظه سازی هایی برای نگهداری اشیاء و تریم های تزئینی مشکی پیانویی و کروم مورد خاص دیگری به چشم نمی خورد.در ردیف عقب بنز C200L به لطف فاصله محوری زیاد خودرو سرنشینان از فضای زیادی برخوردار هستند به علاوه این که امکاناتی مثل زیر آرنجی، مجموعه کلید باس کی، دریچه های تهویه ردیف عقب و خروجی شارژ تلفن همراه برای راحتی بیشتر سرنشینان ردیف عقب پیش بینی شده تا از این حیث کمبود زیادی حس نشود اما همچنان نقد هایی همچون نبود گرمکن و سرد کن صندلی ها یا پرده برقی ردیف عقب وارد خواهد بود.
بررسی امکانات ایمنی و رفاهی C200L
از مهم ترین امکانات ایمنی مرسدس بنز C200L می توانیم به مواردی مثل؛ ترمز ABS، سیستم کنترل پایذاری، سیستم کنترل کشش، ۷ کیسه هوا، سیستم ایمنی Pre_Safe، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم حفاظت از سر عابر پیاده هنگام تصادف، سیستم کمکی ترمز، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط و… اشاره کنیم.
و مواردی همچون؛ سنسور نور و باران، سیستم نورپردازی داخل کابین، دوربین دنده غقب، خروجی های شارژ تلفن همراه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم صوتی Burmester با ۱۵ بلندگو، اپل کارپلی و اندروید اتو، کیت بدنه AMG، استارت استاپ و ورود بدون کلید، سقف پانوراما، سیستم فرامین صوتی هوشمند، بلوتوث، اتصال هوشمند تلفن همراه، تنظیم ۸ حالته برقی صندلی های جلو با قابلیت تنظیم کودی کمر، پشت سری های سفارشی صندلی ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم تصفیه هوای کابین،سیستم ناوبری، چراغ های تمام ال ای دی، آینه های جانبی برقی تاشونده و … از مهم ترین ادوات رفاهی مرسدس بنز C200L هستند.
جمع بندی
در انتها باید اضافه کرد که جدای قیمت های غیر متعارفی که در بازار آزاد برای بنز C200L نظر گرفته می شود، با توجه به واردات این خودرو توسط شرکت های وارد کننده متعدد که بعضی از آنان سابقه و عملکرد چندانی نیز ندارند و محدود بودن تعداد واردات، باید حضور یک محصول لوکس و با کیفیت را به فال نیک گرفت.هرچند انتقاد هایی به لیست امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو وارد می شود و انتظار می رفت تا بنز C200L با پکیج کامل تری پا به بازار ایران بگذارد، اما باز هم با تمام این موارد حضور یک محصول با کیفیت و نامدار را باید به فال نیک گرفت. جدی ترین رقیب صفر کیلومتری که فعلا مرسدس بنز C200L در برابر خود مشاهده می کند آئودی A3L است که به زودی باید شاهد رقابت این دو آلمانی نامدار در بازار باشیم.