محصولات سوپرازو سروش خورو در راه بازار ایران
شرکت سروش خودرو پیشرو آسیا که به عنوان بازیگر جدید جاده مخصوص شناخته میشود از سه محصول ون، پیکاپ و کراساوور با برند سوپرازو رونمایی کرد.

با وجود اینکه سروش خودرو بازیگر جدید صنعت خودرو شناخته میشود، اما مدیران ارشد شرکت، ید طولایی در حوزه تأمین قطعات برای خودروسازان و مونتاژکاران بزرگ کشور دارند و اکنون با ورود مستقیم به مونتاژکاری، سعی در افزایش رقابتپذیری در حوزه خودروهای مونتاژی کشور دارد.این شرکت هفته گذشته در یک نشست خصوصی از ورود رسمی خود به عرصه تولید و مونتاژ خودرو با برند جدید سوپرازو خبر داد و همزمان از سه محصول اولیه خود رونمایی کرد؛ سه مدلی که پایه فنی آنها از برند شناختهشده ژاپنی ایسوزو برگرفته شده و حالا قرار است تحت برند ایرانیـآسیایی سوپرازو به بازار کشور عرضه شوند.
سوپرازو X-MAX؛ پرچمدار شاسیبلندها
اولین محصول سروش خودرو، شاسیبلند ۷ نفرهای به نام سوپرازو X-MAX است که با نگاهی به مشخصات فنیاش، میتوان آن را جدیترین نماینده این برند تازهوارد در کلاس شاسیبلندهای خانوادگی دانست. قلب تپنده X-MAX یک موتور دو لیتری توربوشارژ با توان ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر است که نیرو را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان به هر چهار چرخ منتقل میکند. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس میکند و شتاب صفر تا صد زیر ۱۰ ثانیه برای یک شاسیبلند دو تنی، عددی قابل قبول محسوب میشود.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، سوپرازو X-MAX با فهرستی بلندبالا ظاهر شده است: از کروز کنترل و ۶ ایربگ گرفته تا رادارهای ایمنی نظیر هشدار تغییر لاین، هشدار خروج از خط، سنسور نقطه کور و هشدار برخورد جلو و عقب. تجهیزات دیگری همچون اتوهلد، ترمز پارک برقی، اتو استارت/استاپ، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر وایرلس، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر مرکزی ۸ اینچی، استارت از راه دور و دستیار صوتی، این مدل را در تراز رقبا قرار میدهد.
سوپرازو P-END؛ نسخه پیکاپ بر پایه X-MAX
مدل دوم، پیکاپی با نام سوپرازو P-END است که عملاً نسخه وانت X-MAX محسوب میشود. با توجه به حذف بخش کابین عقب، وزن این پیکاپ به ۱۹۳۰ کیلوگرم کاهش یافته و ظرفیت باک آن نیز به ۷۴ لیتر افزایش پیدا کرده است. در بخش پیشرانه و گیربکس، تغییر خاصی نسبت به X-MAX مشاهده نمیشود و همچنان همان موتور توربوشارژ دو لیتری با گیربکس ZF وظیفه حرکت را بر عهده دارد.
در حوزه امکانات نیز، پیکاپ سروش خودرو تقریباً در سطح مدل شاسیبلند ظاهر شده، اما برخی آپشنهای پیشرفتهتر سیستم ADAS از جمله رادارهای خروج از خط، نقطه کور و تابلوخوان در آن دیده نمیشوند.
سوپرازو V-MAX سروش خودرو؛ ون دیزلی با ظرفیت بالا
سومین و متفاوتترین محصول، سوپرازو V-MAX است که در کلاس ونهای چندمنظوره جای میگیرد. برخلاف دو مدل دیگر، این خودرو به پیشرانه دیزلی دو لیتری مجهز است که با قدرتی معادل ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۳۵۵ نیوتنمتر عملکردی مناسب برای کاربری حمل مسافر و بار درونشهری ارائه میدهد. گیربکس ۶ سرعته دستی، سیستم محرک جلو و سرعت نهایی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، V-MAX را برای استفاده سازمانی، ناوگان حملونقل یا حتی کاربری خانوادگی آماده کرده است.گنجایش این ون ۱۳ نفر (با احتساب راننده) است که در این کلاس عددی چشمگیر محسوب میشود. از جمله امکانات این خودرو میتوان به کنترل پایداری، کیسه هوای راننده، سیستم روشنایی روز، اتولایت، سنسور پارک عقب و شیشه UV اشاره کرد.
برنامههای آتی سروش خودرو در بازار ایران
اگرچه هر سه محصول از نظر فنی و امکانات در سطح مطلوبی قرار دارند، اما هنوز ابهاماتی در خصوص قیمتگذاری نهایی آنها در بازار ایران باقیست؛ موضوعی که میتواند سرنوشت برند سوپرازو را تعیین کند. از سوی دیگر، طراحی ظاهری و داخلی این خودروها بهخصوص در مقایسه با رقبا، کمی سنتی و نهچندان بهروز به نظر میرسد که ممکن است مخاطب جوانتر را کمتر جذب کند.با این حال، حرکت سروش خودرو به سمت مونتاژ محصولات مستقل با برند اختصاصی، میتواند گامی مثبت در تنوعبخشی به بازار خودرو کشور تلقی شود. گفته میشود دو مدل ون دیگر نیز در برنامه رونمایی این شرکت قرار دارند که اطلاعات آنها هنوز منتشر نشده است.